sâmbătă, 2 aprilie 2011

Navigatia cu vele


Deoarece pe noile pamanturi descoperite se putea ajunge numai pe calea marilor si oceanelor, nevoia de nave creste considerabil, constructiile navale se dezvolta puternic si tind sa se transforme intr-o adevarata industrie. Incepand cu secolul al XV-lea intervin progrese importante in constructia navelor cu vele, vizand sporirea volumului incarcaturii, imbunatatirea calitatilor nautice si cresterea sigurantei navigatiei. Cresc dimensiunile si capacitatea navelor, bordurile devin mai inalte, pescajul mai mare, iar stabilitatea mai buna.
      Necesitatea asigurarii rezistentei constructiei navei a condus la dezvoltarea osaturii longitudinale. Tipul constructiv de nava care insumeaza imbunatatiri este galionul, destinat negotului si galionul de linie, utilizat mai intai de portughezi si apoi de spanioli in bataliile navale. Performerele acestei etape sunt galioanele „Great Harry” si „Le Grand Francois”.
      Strans legata de dezvoltarea fortelor de productie si de conditiile social-politice din tarile romane, in aceeasi etapa istorica se poate semnala aparitia cunoscutelor panzare moldovenesti din timpul lui Alexandru cel Bun si Stefan cel Mare, corabii rapide si usoare, cu un singur catarg, utilizate pentru a face negot in porturile Mediteranei.
      Incepand cu secolul al XVII-lea evolutia constructiilor navale conduce la aparitia navelor de linie pentru necesitatile militare ale puterilor maritime. Pentru transmiterea ordinelor si mentinerea legaturii intre navele de linie se contureaza ca un tip de nava velier bine definit, fregata.

 In flotele de razboi au aparut si alte tipuri de veliere de dimensiuni si puteri reduse (din randul carora se mentioneaza bricul, care este o nava cu doua catarge, prevazuta cu vele patrate si cu bompres), brigantina, incendiatoarele, bombardierele, etc. Odata cu lansarea la apa la Baltimore in anul 1832 a navei „Ann McKim”, se contureaza caracteristicile celui mai rapid tip de velier, adica cliperul. Cliperele foloseau o bogata velatura mixta, velele patrate fiind completate cu vele triunghiulare, denumite focuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu